Gullegemsesteenweg 1973

Gullegemsesteenweg 1973

Gullegemsesteenweg 1973

Info uit "duizend Kortrijkse straten", Egied van Hoonacker, 1986.
Bi. Van de Meensesteenweg tot de Bissegemstraat in
Gullegem. Buurtweg met groot verkeer nr. 139. Lengte 1448 m. 152 won. 407 bew. Pl. B6-
C7.
In 1740 heette de weg naar Gullegem Straete leedende naer Gulleghemplaetse. In BW is het
buurtweg 4, Gulleghemstraet autrefois dit Plas. In 1901 werd het de Gulleghemsteenweg en in
1920 Gulleghemstraat. Vanaf 1930 werd het deel ten zuiden van de spoorweg officieel
STATIESTRAAT, later Stationstraat en op 13.3.1981 opnieuw Gullegemsesteenweg. In de
volksmond was de benaming Statiestraat in de l9de eeuw al in gebruik.
Aanvankelijk volgde de weg naar Gullegem het tracé van de Oude Gullegemsestraat en verder
naar het noorden de Gullegemsesteenweg. Op 28.11.1866 stelde de GR voor een nieuwe weg
aan te leggen. De uitvoering gebeurde in 1871. Het deel ten noorden van het kruispunt Oude
Gullegemsestraat - Gullegemsesteenweg werd geplaveid terwijl tussen dit kruispunt en de
Meensesteenweg een rechte straatweg aangelegd werd met een volledig nieuw tracé. In 1874
werden in de Gullegemsesteenweg Canadese populieren geplant. Zij verdwenen ca. W.O.II.
Op 13.2.1893 werd de buurtspoorweg Kortrijk-Bissegem-Gullegem opengesteld. De sporen
lagen aan de westkant en, verder voorbij de spoorweg, aan de oostkant van de straat. De
buurtspoorweg werd op 21.5.1955 opgeheven en in 1956 werden de sporen opgebroken. Na
het verdwijnen van de sporen werd het wegdek in 1957 ook verbreed. Door aannemer Dubois
uit Twee-Akren werden de porfierstenen vervangen door Zweeds graniet terwijl in het
noordelijke deel een wegdek van beton aangelegd werd. De porfierstenen werden aangewend
voor het verbreden van het wegdek van de Peperleenstraat, Hoogweg en Rijmsnoerstraat.
Door de GR van 3.4.1907 werd voor de automobielen en motocycletten ten zuiden van de
Vijfwegen de snelheid beperkt tot 10 km per uur. Ten noorden van de Vijfwegen was de
maximum toegelaten snelheid 30 km per uur. Op 3.9.1957 besliste de GR dat de
Gullegemsesteenweg een hoofdweg zou worden tegenover de straten die erop uitkomen, Op
28.2.1955 werden er 995 wagens geteld. Gezien de toenemende verkeersdrukte verbood de
GR van 18.4.1967 langs een kant van de straat te parkeren. In december 1983 werd de brug
over de Ringlaan voor het verkeer opengesteld. Voor W.O.II werd er de dinsdag na
Bissegemkermis in de Stationstraat kermis gevierd. De tweede zondag van oktober was er
kermis in de buurt van De Plas. Sedert 1977 wordt er het tweede weekeinde van juni tussen
het Vlaswaagplein en de Meensesteenweg een jaarlijkse avondmarkt gehouden.
In Bissegem waren er van de 130 bekende cafés van vroeger in 1984 nog 22 open. Van de 31
cafés in de Gullegemsesteenweg van voor W.O.II bleven er in 1984 nog 8 over. Aan de
westkant van de Gullegemsesteenweg is het hoekhuis nr., 1 café en jeugdhuis De Kreun,
vroeger De Kroon en kloefkapperij. Het nr. 25 was tot na 1971 café Sint-Cecilia. Het nr. 41
was café Het Park, nr. 45 Het Drinkhuis en nr. 53 De Jager. Het nr. 61, thans winkel Trois
Suisses, was in het begin van deze eeuw het tuighuis van de Bissegemse brandweer. Het was
tevens café ‘t Arsenaal, waar in 1903 de pijpenmaatschappij De Lange Pijpen gesticht werd.
Na 1954 was het café ‘t Vissershof, toen lokaal van de Rashond en de voetbalploeg
Racingclub Bissegem.
Het nr. 63 was het woonhuis met achteraan de brouwerij die ca. 1890 gesticht werd door
Henri Van Doorne-Debrabandere en sedert ca. 1935 beheerd door Jules Vanden Bulcke-Van
Doorne. Op 18.8.65 hield men op met brouwen. Tot 1982 bleef het een stapelplaats voor bier.
De brouwerij werd in 1982 aan het stadsbestuur verkocht om te worden omgevormd tot
cultureel centrum. Op de binnenkoer van de brouwerij werden op 24.3.1918 de vier kinderen
Van Doorne door een bom gedood.
Het nr. 71 was café La Station, later In de Sportman. Het nr. 75 was tot na 1954 café Au
Chalet. Het nr. 77, het laatste huis voor de spoorweg, was café de la Gare, thans Den Dorn; zo
genoemd naar een speciaal bier van de brouwerij Vanden Bulcke-Van Doorne. Het was in
1971 het lokaal van de vinkenzettersvereniging De Takkeling. Het nr. 79 was café de la
Bourse en het nr. 89 café Français. Het nr. 84 is het veevoerdersbedrijf Modelhoeve, gesticht
in 1930.
Het nr. 115, de hoek van de Koffiestraat Zonnekestraat, nu het achtergelegen warenhuis Codi,
was café De Vijfwegen. Er lag daar een bolletrog. Samen met café Rubens, kreeg De
Vijfwegen in 1942 moeilijkheden vanwege de Hauptmann van de Fliegerhorstkommandantur,
die hen beschuldigde van geheime Unzuchtbetrieb. Om een parkeerplein aan te leggen, werd
De Vijfwegen na een beslissing van de GR van 6.2.1973 door de gemeente aangekocht voor
sloping. In het nr. 123 woonde André De Backere, de laatste burgemeester van Bissegem.
Heel wat verder was het nr. 141 tot 1985 het alleenstaande café Plaza. Vroeger stond daar
café In de Plas. De Plas is ook de naam van deze buurt. Voorbij de Ringlaan stonden van
1919 tot ca. 1930 de barakken Koning Albert. Het waren een twintigtal houten noodwoningen
met slechts één waterput.
Aan de oostkant van de Gullegemsesteenweg is het nr. 2, het hoekhuis van de Heulsestraat,
café Central, in het begin van deze eeuw A l’Avenir. Het nr. 4 was café De Gulden Spoor,
bewoond door renner Arthur Claerhout, bijgenaamd Sproete. De loods, nr. 14, was een
smederij. Het nr. 16 is café Leopold, vroeger Rubens. De zaal ernaast was een bioscoop, later
een danszaal en tenslotte het warenhuis Codi. Het nr. 22 was café Het Kanon, nr. 44 Den
Derby, nr. 46 Koningin Elisabeth en nr. 48 De Kloef. Het nr. 52 is café De Gilde, lokaal van
het A.C.W. en haar deelorganisaties, van de muziekmaatschappij Jong en Moedig gesticht
in1925, de toneelkring Edelweis, de duivenmelkersvereniging De Volksbond en de biljartclub
De Lustige Carambolders. Het nr. 56 was café Burgerswelzijn, nr. 58 In de Tramstatie, nr. 62
De Biervoerder en nr. 74 Den Appel. Het nr. 76, de hoek van het Vlaswaagplein, was tot na
1971 het Hotel Moderne. Het nr. 78, juist voorbij de spoorweg, is café In de Wachtzaal,
vroeger A la Salle d’Attente en in 1970 ook nog genoemd Bij Marianne. Het is het lokaal van
de vinkenzettersvereniging De Takkeling. Het nr. 86 was café Gullegem en nr. 100 De
Velodroom, toen bewoond door Paul Dequae, vader van oud-minister André Dequae. Het nr.
112, het hoekhuis van de Rijmsnoerstraat, is café In de Nieuwe Smisse, vroeger In de Smisse.
De paardensmid Smidje Van Dorpe woonde er. Het was in 1971 het lokaal van de biljartclub
en de kaartersclub De Smissevrienden. Aan de overkant van de Rijmsnoerstraat staat
Termotens kapelletje, zo genoemd naar de landbouwer van de nabijgelegen Hospitaalhoeve.
Het is een witgekalkt bakstenen kapelletje met boogvormig overspannen opening en met
binnenin een gietijzeren gekruisigde Christus

Extra info:.
In 1973 werd in de Gullegemsesteenweg, als experiment, nieuwe ultra moderne openbare verlichting geplaatst.

Object hiërarchie: 1 items

Locatie